Missie
Wij streven ernaar om inwoners uit Rossum en Heerewaarden en omstreken goede eerstelijns zorg te bieden. Wij zijn een organisatie met een hecht en enthousiast team aan zorgverleners. Wij willen een goede en kwalitatieve relatie met onze patiënten onderhouden. In het snel veranderende zorglandschap en door de toenemende zorgvraag is het soms een uitdaging om de juiste zorg op de juiste plek te verlenen. Door optimaal gebruik te maken van de verschillende kwaliteiten van doktersassistentes, praktijkondersteuners en huisartsen bieden we deze zorg. Daarnaast erkennen we de voordelen van de prettige samenwerking met verschillende disciplines in de omgeving voor een goede zorgverlening. Door de verschuivende zorgvraag en groeiende druk binnen de praktijk is het ons streven om gebruik te maken van modernisering en het patiënten portaal. Middels deze weg houden we de zorg up-to-date en behouden we de mogelijkheid tot laagdrempelig contact. Daarnaast proberen wij actief in te spelen op de verschillende ontwikkelingen met betrekking tot chronische zorg, ouderenzorg, GGZ zorg en preventieve zorg.
Visie
Huisartsenpraktijk Rossum en Heerewaarden staat voor goed bereikbare en betrouwbare huisartsenzorg. Patiënten hebben vaste huisartsen, die ondersteund worden door een hecht en waardevol team van doktersassistenten en praktijkondersteuners. Wij leveren persoonlijke en kwalitatief goede zorg, met een open en eerlijke communicatie tussen patiënt en zorgverlener.
Ondanks de verschuivende en groeiende zorg, willen wij goede eerstelijnszorg verlenen voor onze patiënten. Hierdoor blijven wij open voor nieuwe patiënten uit de omgeving Rossum, Heerewaarden, Alem, Hurwenen en een klein deel van gemeente Zaltbommel, waaronder Oensel.
Privacy
Privacyverklaring Huisartsenpraktijk Rossum en Heerewaarden, juli 2024.
1. Introductie
1.1 Nodig voor onze dienstverlening
Om goede zorg te kunnen verlenen, verzamelen wij persoonsgegevens van je. Dit is noodzakelijk voor een goede behandeling, om contact met je op te nemen en de facturatie te verzorgen. Omdat wij niet alle diensten zelf leveren, maar voor sommige diensten andere dienstverleners inschakelen, is het soms nodig om gegevens te delen. Als wij je bijvoorbeeld doorverwijzen, zullen wij ook een deel van jouw medisch dossier moeten delen. Wij doen dit enkel met jouw toestemming en verstrekken slechts de persoonsgegevens die van belang zijn voor die dienstverlening.
1.2 Wettelijk verplichtingen
Huisartsen zijn verplicht om medische dossiers 15 jaar te bewaren. Als de wettelijke bewaartermijn is verlopen en je niet langer patiënt bij ons bent, worden de gegevens vernietigd. Indien je patiënt blijft, kunnen wij uw persoonsgegevens bewaren in het kader van toekomstige behandelingen.
1.3 Voor wie geldt deze privacyverklaring?
Deze privacyverklaring geldt voor al onze patiënten. Daarnaast is deze privacyverklaring ook van toepassing wanneer je een bezoek brengt aan onze website, een voormalige patiënt bent, patiënt wil worden of wilde worden, maar dit uiteindelijk niet is gebeurd of wij voor uw zorgaanbieder waarnemen.
1.4 Wie is verantwoordelijk voor uw gegevens?
Onze organisatie is (verwerkings)verantwoordelijke voor het verzamelen en gebruiken van jouw gegevens.
2. Persoonsgegevens en verwerking daarvan
2.1 Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn gegevens die te herleiden zijn tot een natuurlijk persoon. Er zijn verschillende categorieën persoonsgegevens zoals gegevens betreffende behandelingen, facturatie en verwijzingen. Wanneer je patiënt wordt bij ons, vragen wij je om een aantal persoonsgegevens, zoals je naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en e‐mailadres. Wanneer je behandeld wordt, worden deze gegevens en gegevens omtrent behandeling en onderzoek vastgelegd in jouw medisch dossier. In ons elektronische systeem kunnen ook een zorgplan, contactmomenten en patiëntgegevens opgenomen worden.
2.2 Wat betekent verwerken?
De betekenis van het begrip ‘verwerken’ is ruim en houdt onder meer in: het verzamelen, bewaren, raadplegen, gebruiken, met elkaar in verband brengen en het verstrekken aan derde partijen die voor ons bepaalde diensten uitvoeren.
2.3 Waarom hebben we toestemming nodig voor de verwerking?
Wij mogen niet zomaar persoonsgegevens van jou verwerken. Daar hebben wij een legitieme reden voor nodig. Vaak vloeit dit voort uit de behandelovereenkomst of een wettelijke verplichting. Soms is dit gebaseerd op uw uitdrukkelijke toestemming. Voor kinderen onder de 16 jaar vragen wij toestemming van een ouder. Je kunt jouw toestemming op elk moment weer intrekken.
3.Wat doen wij met uw gegevens?
3.1 Inschrijving
Indien je je inschrijft moet je naast de onder 2.1. genoemde gegevens ook jouw BSN-nummer opgeven. Dat moeten wij op je identiteitsbewijs controleren. Wij maken daarvan geen kopie of scan. Bij inschrijving zullen wij u vragen om uw dossier bij de voorgaande huisarts op te vragen. Het origineel zal uitgewisseld worden tussen de huisartsen.
3.2 Informatie delen
Wij kunnen jouw informatie delen met verschillende partijen; denk aan de apotheek, het ziekenhuis, of andere zorgverleners. Wij delen deze gegevens enkel als je toestemming heeft gegeven om de gegevens met de betreffende partij te delen.
Soms kan het nodig zijn om je te verwijzen naar een specialist. Wij verstrekken enkel de noodzakelijke persoonsgegevens aan deze specialist. Indien je een afspraak maakt met deze specialist, wordt dit gezien als het geven van toestemming.
Nadat gerichte toestemming is gegeven kunnen uw gegevens opgenomen worden in het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via dit netwerk kunnen zorgverleners de medische gegevens van elkaars patiënten raadplegen. Zo kun je ook in het weekend, de avonden of buiten je eigen zorgverlener om hulp krijgen, indien nodig. Voornamelijk huisartsen, ziekenhuizen en apotheken zijn op het LSP aangesloten.
3.3 Betaling
Wij gebruiken jouw gegevens om jouw verzekeraar of jezelf een factuur te sturen voor de behandeling. Op de factuur staan je NAW-gegevens en een specificatie van de behandeling. Deze facturen bewaren wij voor onze debiteurenadministratie. Indien een rekening na meerdere herinneringen niet wordt betaald, kunnen gegevens worden gedeeld met derden voor de incasso.
3.4 Zorgverzekeraar
Indien je verzekerd bent, wisselen wij uw persoonsgegevens uit met de zorgverzekeraar. Wij wisselen enkel de noodzakelijk gegevens uit.
De zorgverzekeraar kan tevens gegevens opvragen van de verzekerde voor een controle. Afhankelijk van het soort onderzoek moeten wij de gevraagde gegevens verstrekken. Daarbij zullen wij de privacy van onze patiënten altijd vooropstellen.
3.5 Melden van incidenten
Als er onverwacht toch iets niet goed is gegaan met de bescherming van jouw persoonsgegevens – of wij vermoeden dat dit het geval is – dan zullen wij dit melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als dit incident op je persoonsgegevens betrekking heeft en voor jouw mogelijk een hoog risico inhoudt op uw rechten en vrijheden, dan brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte.
3.6 Verwerker
Het kan noodzakelijk zijn dat gegevens worden gedeeld met derden, zoals een ICT-leverancier van ons of een administratiekantoor. Indien deze derde kwalificeert als een verwerker, dan sluiten wij een verwerkersovereenkomst af met deze partij, zodat je privacy beschermd is.
3.7 Waarvoor wij gegevens verwerken
Om goed medische zorg te kunnen verlenen, leggen wij uw contactgegevens en medische gegevens vast. Wij doen dit in lijn met de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat wil zeggen dat uw gegevens alleen verzameld en gebruikt worden voor:
· zorgverlening;
· financiële afhandeling;
· doelmatig beheer, beleid en kwaliteitsdoeleinden;
· ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
4.Plichten zorgaanbieder
4.1 Beveiliging
Zorgaanbieders hebben een beroepsgeheim en mogen in de basis niets doorgeven aan anderen. Al onze medewerkers die patiëntgegevens verwerken of daarvan kennisnemen, hebben zich verplicht tot geheimhouding. Gegevens uit je dossier worden slechts gedeeld met diegenen die bij de behandeling zijn betrokken of wanneer je toestemming hebt gegeven voor het delen van die gegevens. Op deze regel bestaan enkele uitzonderingen, denk aan een wettelijk voorschrift op basis waarvan de zwijgplicht doorbroken mag worden. Wij geven geen persoonsgegevens door aan een land buiten de Europese Economische Ruimte (EER).
Iedere zorgverlener mag alleen onder zijn/haar eigen account inloggen. In uitzonderingsgevallen kan het toch nodig zijn om snel toegang te krijgen tot een patiëntendossier, bijvoorbeeld bij spoedgevallen.
Naast de bovengenoemde organisatorische maatregelen zullen wij ook voldoende technische beveiligingsmaatregelen nemen om je persoonsgegevens te beschermen.
4.2 Verantwoordingsplicht
Om te voldoen aan onze verantwoordingsplicht houden wij registers bij van verwerkingen en eventuele datalekken.
5.Waar hebt u recht op?
5.1 Recht op inzage en afschrift
Je hebt het recht om kennis te nemen van de gegevens in uw dossier. Je hebt recht op inzage en een afschrift van je dossier. Persoonlijke aantekeningen vallen niet onder dit inzagerecht.
5.2 Recht op correctie
Je hebt het recht om onjuiste persoonsgegevens te rectificeren. Tevens kunt u uw patiëntdossier aanvullen. Bijvoorbeeld met een second opinion van een andere zorgaanbieder of je eigen visie op een behandeling. Zorg er ook voor dat je wijzigingen in je gegevens doorgeeft, bijvoorbeeld je huisadres bij een verhuizing of wijziging van een telefoonnummer. Voor simpele wijzigingen kunt u gewoon de praktijk bellen.
5.3 Recht op verwijdering
Je hebt het recht op gegevensverwijdering. Deze verwijdering is niet in alle gevallen mogelijk. Gelet moet worden op het aanmerkelijk belang van een ander om de gegevens te bewaren (denk aan een rechtszaak of erfelijkheid) en andere wettelijke voorschriften die zich verzetten tegen verwijdering.
5.4 Recht op klagen
Mocht je een klacht hebben over de verwerking van jouw persoonsgegevens vragen we je hierover met ons contact op te nemen. Mocht dat niet tot het gewenste resultaat leiden dan heb je de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacy.
5.5 Overige rechten
Je hebt tevens recht op informatie, beperking van de gegevensverwerking, recht op verzet tegen de gegevensverwerking en het recht op het verkrijgen van uw gegevens in elektronische vorm.
Indien je een van je rechten wilt uitoefenen vragen wij je schriftelijk een verzoek te doen. Onderaan het reglement kun je vinden waar je een verzoek kunt indienen. Wij streven ernaar om binnen vier weken te reageren op jouw verzoek.
Vragen?
Indien je nog vragen hebt, kun je contact opnemen met mw. M.W.J. Waanders-Lips via 0418-661301 of mail@haprossum.nl